Siirry suoraan sisältöön

Kryptovaluutta ja pelit

  • tehnyt
Kryptovaluutta ja pelit

Kehityksen kulkua on aina mahdotonta ennustaa. Esimerkiksi pelaaminen on muuttunut viimeisten vuosien aikana niin radikaalisti, että kukaan tuskin uskalsi vielä viime vuosituhanteen loppupuoliskolla olettaa, että 2020-luvun pelit olisivat yhtä näyttäviä ja teknisesti edistyksellisiä kuin ne tällä hetkellä ovat. Puhumattakaan siitä, kuinka tietokoneiden ja internetin astuminen osaksi jokapäiväisiä elämiämme mullisti pelaamisen 1900-luvun aikana.

Pelit ovat kehittyneet pitkälti samassa tahdissa erilaisten teknologisten innovaatioiden kanssa. Sama on jossain määrin pätenyt myös rahan ja talouden saralla. Teknologian kehitys ja raju digitalisaatio yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla toi kuluttajille ensin käyttöön pankkikortit siruineen, kun nyt maksuja hoidetaan verkkopankeilla ja erilaisilla älypuhelinten mobiilisovelluksilla. Viimeisin luku rahan tarinaa on ollut virtuaalivaluutat, ja niiden yleistyminen kuluttajien ja sijoittajien keskuudessa. Miten tulevaisuudessa digitaaliset kryptovaluutat ja arkiset ajanvietteeksi pelatut pelit tuleva kohtaamaan?

Pelien mekaniikkojen muutokset

Perinteisesti videopeleissä kaikki sisältö on ollut keskitetty siten, että yhden pelin sisäiset asiat, kuten esineet ja kokemuspisteet ovat sidoksissa vain yhteen peliin. Viime aikoina kuitenkin erilaiset kryptovaluuttoihin perustuvat pelit ovat alkaneet yleistymään ja saavuttamaan uutta suosiota. Näille peleille keskeistä on vanhan pelien sisältöjen keskittämisen sijaan se, että ne tai niiden ominaisuuden perustuvat kryptovaluutoista tuttuihin lohkoketjuihin. Näin pelit itsessään ovat osa suurempaa kokonaisuutta, jossa yhdessä pelissä menestymällä on mahdollista voittaa itselleen sisältöä tai ominaisuuksia toisessa pelissä.

Pelien välinen yhteys perustuu lohkoketjuihin. Niillä tarkoitetaan teknologiaa, jossa yhdelle palvelimelle on koottu numerosarjoja, joita palvelimeen yhdistyvät tietokoneet ratkovat. Kryptovaluuttoja louhitaan siten, että tietokone valjastetaan ratkomaan lohkoketjun numeroita. Lohkoteknologiaa hyödyntäviä videopelejä voisi siis verrata kryptovaluuttojen louhintaan, jossa pelaaja itse ratkoo tehtäviä pelin sisällä, ja näin kerää pelinsisäisinä palkintoina kryptovaluuttaa, jota tietokone on pelaamisen aikana louhinut.

Pelien yleistyminen ja valtavirtaistuminen

Perinteisesti pelaaminen ja virtuaalivaluutat ovat olleet muiden tietokonemaailman ilmiöiden kanssa vain pienten piirien kiinnostuksen kohde. Nörttimäisiksi leimatut ilmiöt ovat kasvaneet suuriksi piilossa valtavirran tuomitsevilta ja kaikkeen digitaaliseen skeptisesti suhtautuvilta katseilta. 2020-luvulle tultaessa tilanne on kuitenkin kääntynyt täysin päälaelleen. Kaikki pelaavat, minkä johdosta erityyppisiä pelejä on yhä helpompi löytää juuri tietynlaisten pelien tai pelimekaniikoiden ystäville.

Pelien lisäksi myös erilaiset virtuaaliset valuutat ovat nousseet viime vuosina suuremman yleisön tietoisuuteen ja muuttaneet käsitystämme rahan käytön tulevaisuudesta. Yhdessä nämä ilmiöt muovaavat käsitystämme tulevaisuuden ajan viettämisen mahdollisuuksista täysin uusilla tavoilla. Esimerkiksi pelit ovat niin merkittävä osa kulttuuriamme, että puhutaan jo yhteiskunnan ”pelillistymisestä”. Pelit eivät enää vain ota vaikutteita niitä ympäröivästä maailmasta ja sen toiminnoista, vaan vuorovaikutus on kääntynyt toisin päin. Erilaiset mobiilisovellukset, olipa niiden tarkoituksena sitten tilata roskaruokaa kotiovelle tai tutustua uusiin ihmisiin, sisältävät pieniä mekaniikkoja ja konventioita, joiden tarkoitus on tehdä sovelluksen käyttämisestä hauskempaa ja koukuttavampaa tekemällä niistä hieman pelien kaltaisia.

NFT-tekniikka mullistaa keräilyn

Viimeisin virtuaalivaluuttojen piiristä kumpuava ilmiö on ollut NFT-tekniikka, sekä sen hyödyntäminen esimerkiksi taideharrastuksen tai -keräilyn välineenä. Kyseisellä tekniikalla tarkoitetaan virtuaalisia kohteita, kuten kuvia tai animaatioita, joiden alkuperä on mahdollista todentaa samalla lohkoketjutekniikalla kuin kryptovaluuttojen. Esimerkiksi digitaalinen taide on hyödyntänyt teknologiaa, kun pikselitaiteen tekijä onkin pystytty tunnistamaan ja nimeämään. NFT-tekniikka tekee tuloaan myös pelaamisen maailmaan. Monissa peleissä erilaisten kosmeettisten ominaisuuksien keräily on iso osa pelin sisältöä.  NFT-tekniikka voi viedä tämän täysin uusiin sfääreihin. Omien pelitaitojen ja niillä saavutettujen palkintojen kauppaaminen kotoa käsin on esimerkki siitä, miten pelaaminen ja muu maailma ovat yhä tiiviimmässä ja monipuolisemmassa vuorovaikutuksessa.

Huolimatta radikaalista teknologisesta kehityksestä pelaamisessa kuitenkin tärkeintä on hauskanpito joko yksin tai ystävien seurassa. Perinteiset kortti- ja lautapelit pitävät pintansa vuodesta toiseen, ja klassikkopelit tuntuvat vain kasvattavan fanikuntaansa.