Siirry suoraan sisältöön

Moni peli on digitalisoitunut

  • tehnyt
Moni peli on digitalisoitunut

Pelaaminen ja leikkiminen on osa ihmisen luontaista toimintaa. Niitä sallitaan perinteisesti nuoremmille ikäluokille, mutta niitä pelaavat entistä enemmän aikuisetkin ja ikäihmiset. Suomen suosituimpia pelejä on pasianssi, jota voi pelata pelikorteilla ja eri digilaitteilla. Paneudumme pasianssiin ja pelaamiseen yleisemmin tässä artikkelissa tarkemmin.

Pasianssi on monen muun korttipelin tavoin ottanut suuria digiharppauksia. Sitä voi pelata nykyään verkossa ja työkaluksi voi ottaa esimerkiksi tietokoneen, älypuhelimen tai tablettikoneen. Pasianssin pelaajakunta on laajentunut suuresti, sillä sitä voivat pelata kaiken ikäiset pelaajat. Teknologian kehityksen ansiosta pasianssi voi ilmaantua pelaajan eteen ajasta ja paikasta riippumatta.

Erilaiset digipelit – pasianssi vain yksi muiden joukossa

Digitaaliset pelit ovat yleistyneet ja kehittyneet hurjaa vauhtia. Internetin myötä pelejä löytyy nykyään tuhansia ja kilpailu on kovaa. Digitaaliset pelit ovat yksi laaja kattokäsite, joka kattaa alleen paljon alalajeja. Pelejä voi pelata digitaalisesti joko yksin, tietokonetta vastaan tai porukalla.

Niiden tarkoituksetkin vaihtelevat. Siinä missä pasianssi on ehkä ajanviete- ja strategiapeli, löytyy valikoimasta myös seikkailu-, seura-, oppi- rooli- ja rahapelejä. Jotkut pelit vaativat internetyhteydet, mutta joitain pelejä voi pelata myös offline-tilassa. Lisäksi pelaamista voidaan rajoittaa esimerkiksi ikärajoilla, mutta jotkut nettikasinot voivat estää pelaamisen ongelmatapauksissa.

Pelaamisen vaikutukset – digitaalinen pasianssi voi kehittää

Pelaaminen voi aiheuttaa tunteita laidasta laitaan. Ne voivat viihdyttää ja tarjota onnistumisen kokemuksia. Niihin voi uppoutua ja niistä voi saada jännitystäkin. Pelaamista tulee harrastaa kohtuudella ja maltilla. Peliongelmat ovat nimittäin vakava ilmiö ja sitä pitää ehkäistä kaikin keinoin.

Toisaalta pelaamisella voi olla osittain huono maine. Niitä kehitetään jatkuvasti ja niiden vaikutuksia on tutkittu. Tutkimukset ovat osoittaneet myös digitaalisen pelaamisen hyviä puolia, joista voitaisiin puhua haittapuolien lisäksi.

Pelaaminen voi olla sosiaalista ja se voi esimerkiksi kehittää kielitaitoja. Peleissä kohdataan erilaisia pelaajia, jotka keskustelevat keskenään ja päättävät yhdessä strategioista. Parhaassa tapauksessa pelaajat voivat ystävystyä ympäri maailmaa ja he voivat tavata mahdollisuuksien puitteissa kasvotustenkin.

Pelaaminen synnyttää yhteisöjä

Pelaaminen on itsessään ilmiö ja se on yksi viihteen muoto. Se on synnyttänyt monenlaisia kulttuureja, joita voivat olla esimerkiksi LANit, cosplay, pelivideot ja elektroninen urheilu, eli eSports. Näissä kulttuureissa ovat aktiivisesti pitkälti nuoria ja nuoria aikuisia, mutta muutkin ikäryhmät ovat kiinnostuneet pelikulttuureista.

Kiinnostuksen kohteita ovat olleet esimerkiksi erilaiset striimit, joissa pelisessioita seurataan suorina lähetyksen avulla. Niissä pelaaja kuvaa omaa pelaamistaan ja selostaa samalla omien liikkeiden taustoista.

Pelivideoilla pyritään jakaa pelikokemusta muille ja kertoa myös vinkkejä hankaliin tilanteisiin. Pelivideoita voi katsoa esimerkiksi Twitch- ja YouTube-palveluissa ja ne voivat olla mainio tapa tutustua erilaisiin kiinnostaviin peleihin.

Ammattimaista pelaamista e-urheilussa – pasianssi enimmäkseen sen ulkopuolella

Elektronista urheilua kutsutaan nykyään monella nimellä. Sitä voidaan kutsua esimerkiksi e-urheiluksi tai e-sportsiksi. Se on pelaamisen yksi ammattimaisempi muoto, sillä turnauksia järjestetään runsaasti ympäri maailmaa, joissa pelaajista tulee varsinaisia staroja.

E-urheilussa pelataan turnauksia, joissa valitaan tietty digitaalinen peli ja jota pelataan joko yksilö- tai joukkuetasolla. Peleinä voi olla esimerkiksi Counter-Strike, League of Legends tai Dota2. E-urheilu on suuri ilmiö ja sen parissa ovat menestyneet myös moni suomalaispelaaja.

Se on erittäin suosittua erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Eräät kyselyt osoittavat, että elektronisen urheilun suosio on ohittanut jopa jääkiekon nuorten miesten mielessä. Se onkin hakenut alusta lähtien paikkaansa tuttujen urheilulajien rinnalla.

E-urheilu on saanut myös enemmän ja enemmän arvostusta lajin ulkopuolellakin. Siihen suhtaudutaan vakavammin ja esimerkiksi YLE on näyttänyt joitain turnauksia palveluissaan. Niitä on seurannut YLE Areenassa satoja tuhansia ihmisiä. Se onkin noussut uuteen loistoonsa viime vuosien aikana Suomessakin.