Trivial Pursuit on yksi maailman kuuluisimmista lautapeleistä. Se on kiinnostanut pelaajia jo useiden vuosikymmenien ajan, ja peliä myydään vieläkin vuosittain huikeita määriä. Sitä pidetään pitkälti tietovisa pelien kuninkaana, eikä ihme. Se on löytänyt täydellisen tavan tarjota kaikenlaisille pelaajille mahdollisuuden voittaa, samalla pitäen pelin hyvin jännittävänä.
Trivial Pursuit ei ole pelkästään pelinä hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto. Sen lisäksi pelillä on todella mielenkiintoinen tarina, joka on ehdottomasti täynnä monia erilaisia juonenkäänteitä. Tietenkään tarinan tietäminen ei ole välttämättä pelin pelaamista varten, mutta se on silti erittäin mukava tietää. Sen lisäksi, että se on viihdyttävä, opittuasi Trivial Pursuit pelin tarinan tulet aivan varmasti arvostamaan peliä entistä enemmän.
Trivial pursuit on yksi maailman suosituimmista peleistä
Pelaaminen on hyvin suosittu tapa pitää hauskaa ja viettää aikaa nykyään. Siitä syystä eri pelaajille on luotu lukemattomasti erilaisia vaihtoehtoja, mikä tulee viihdyttäviin peleihin. Varsinkin internet on pullollaan monia vaihtoehtoja, mikä tulee pelaamiseen. Siellä pelaajia odottaa pikakasinot 2022 kuten myös monet erilaiset vaihtoehdot. Tästä syystä aivan kaikki pelaajat voivat olla täysin varmoja voivansa löytää juuri heille sopivia vaihtoehtoja, ja tulevansa viihtymään netissä pelatessa
Siitä syystä onkin erityisen uskomatonta, että jotkut pelit vetävät pelaajia puoleensa kerta toisensa jälkeen. Koska vaihtoehtoja on nykyään niin paljon, pelien pitää todellakin olla erityisen kiinnostavia, jotta ne kiinnostavat tarpeeksi pelaajia. Tästä syystä Trivial Pursuit pelin haalima menestys on todella vaikuttavaa. Se kertoo hyvin paljon pelin laadusta, ja siitä kuinka mukava sitä on pelata perheen tai ystävien seurassa.
Miten Trivial Pursuit sai alkunsa?
Joten miten tämä mahtava ja jännittävä peli sai oikein alkunsa. Kaikki alkoi Kanadassa vuoden 1979 joulukuussa, kun Chris Haney ja Scott Abbott alkoivat suunnittelemaan peliä ensimmäistä kertaa. Tarinan mukaan ystävykset alkoivat puhumaan toisesta kuuluisasta lautapelistä, Scrabblesta, ja miettivät, kuinka paljon peli mahtaa tuottaa vuosittain. He päättivät että kyseessä pitää olla ehdottomasti miljoonien tuotot, mikä innosti heitä luomaan oman pelinsä. Toisen legendan mukaan he halusivat pelata Scrabblea, mutta huomasivat yhden palasen puuttuvan pelistä. Tästä syystä he päättivät luoda oman pelin pelattavaksi.
Peli julkaistiin kaksi vuotta tämän jälkeen, vuonna 1981. Se tapahtui John Haneyn ja Ed Wernerin avustamina, mutta Chris ja Scott ovat silti aina olleet pelin pääsuunnittelijat. Scott Abbott työskenteli tätä ennen urheilutoimittajana Canadian Press -lehdelle, kun taas Chris Haney teki töitä Montreal Gazette -lehdelle kuvien muokkaajana. Tästä syystä molemmilla heistä oli valmiiksi paljon nippelitietoa, mikä tietenkin vaikutti suoraan siihen, minkälainen peli Trivial Pursuitista tehtäisiin.
Trivial Pursuit peliä aloitettiin tuottamaan ensimmäisenä itse
Pian tämän ensimmäisen inspiraation jälkeen, ystävykset aloittivat pelin tuottamisen. He aloittivat tekemään ensimmäistä versiota pelistä leikkaa-liimaa-askartele menetelmällä. Toisin sanoen he aloittivat leikkaamalla erilaisia neliöitä värillisestä paperista ja liimailla niitä vanhaan kartonkiin, jonka he löysivät kotoaan. Tämä toimi ensimmäisenä pelilautana kuuluisalle pelille, ja pelinappuloina toimivat vain nappulat muista peleistä. Tämän jälkeen he aloittivat kirjoittamaan nippelitieto kysymyksiä kuudesta eri ryhmästä; Maantieto, Viihde, Historia, Taiteet ja Kirjallisuus, Luonnontieto, sekä Urheilu ja Vapaa-aika. Tämän jälkeen heillä oli valmiina kaikki, mitä nykyäänkin kuuluu Trivial Pursuit peliin.
Kun ensimmäinen versio oli luotu, ystävysten piti keksiä tapa alkaa tuottamaan peliä suuremmille massoille. He alkoivat keräämään omia varojaan, ja huomasivat nopeasti tarvitsevansa ehdottomasti paljon enemmän rahaa. Tässä vaiheessa he ottivat mukaan John Haneyn, eli Chrisin veljen, sekä lakimiehen nimeltään Ed Warner. He toimivat ensimmäisinä sijoittajina pelissä, ja lisäksi he auttoivat luomaan pelin idean loppuun. Tämä ei silti vielä riittänyt rahoina luomaan peliä suurille massoille. Siitä syystä he alkoivat keskustelemaan muiden ulkoisten sijoittajien kanssa. Loppujen lopuksi he onnistuivat keräämään kasaan 40 000 Kanadan dollaria.
Ongelmia matkassa
40 000 Kanadan dollaria riitti tuottamaan 1000 peliä. Tämä nosti yhden suuren ongelman. Nimittäin täten heillä ei riittänyt varoja skaalaamiseen. Yhden pelin tuottaminen maksoi 75 Kanadan dollaria, mutta myyjät sanoivat suostuvansa maksamaan korkeintaan 20 Kanadan dollaria pelistä. Jopa tämä hinta oli hyvin korkea sinä aikana, sillä silloin kauppiaiden tulisi pyytää pelistä 40 Kanadan dollaria asiakkailta, mikä oli tällöin vielä uskomaton ja ennenkuulumaton hinta lautapelille.
Toinen ongelma, mikä Abottilla ja Haneylla oli, oli se, että myyjät epäilivät aikuisten haluavan ostaa ja pelata tätä peliä. Yleisesti ottaen lautapelit olivat tarkoitettu lapsille, ja videopelit olivat suuremmassa suosiossa. Kaiken tämän takia vaikutti siltä, että ystävysten luoma yhtiö, Horn Abbott, oli ongelmien edessä.
Onneksi tämä vihdoin muuttui vuonna 1981, kun muutama kanadalainen kauppias suostui ostamaan ja myymään eteenpäin peliä. Tämä kauppa olisi kuitenkin jättänyt Abbottin ja Haneyn tappiolle, minkä takia he eivät olisi voineet maksaa sijoittajille takaisin. Heidän rukouksiinsa kuitenkin vastattiin vuonna 1982, koska kauppiaat alkoivat tilaamaan entistä enemmän peliä. Tämän johdosta ystävykset ottivat lainaa voidakseen tuottaa 20 000 peliä.
Kiinnostus peliä kohtaan nousee
Kun Abbott ja Haney tuotti 20 000 peliä, vuoden 1982 loppuun mennessä lähes kaikki oltiin ostettu. Siitä syystä he pystyivät matkustamaan New Your Toy Fair messuille vuonna 1983. Heidän päämääränsä oli löytää kumppaneita, joiden avulla he voisivat vallata markkinoita Yhdysvalloissa.
Inspiroituneena oman pelinsä alusta, ystävyksillä oli ensimmäisenä mielessä Selchow and Righter, joka oli luonut Scrabble lautapelin. Tämä vaikutti kuin kohtalolta, mutta valitettavasti Selchow and Righter tuottajaa pelotti hieman pelin idea. He epäilivät, tulisko peli myymään 35 dollarilla aikuisille Yhdysvalloissa.
Abbott ja Haynes eivät kuitenkaan luovuttaneet helpolla. Kauan kestäneen suostuttelun jälkeen, Selchow and Righter vihdoin suostui hyppäämään mukaan. Yhtiö osti pelin lisenssin ja suostui hoitamaan pelin tuottamisen. Yhtiöllä oli jo valmiiksi kuuluisa asema, koska he olivat sekä Scrabblen että Parcheesi pelin takana. Täten Trivial Pursuit oli saanut kunnioittavan amerikkalaisen kodin.
Jättimäiset tilaukset kertoivat pelin suosiosta
Trivial Pursuit pelin suosio räjähti niin nopeasti, että jopa Selchow and Righter yhtiön kaltainen konkari joutui kamppailemaan pystyäkseen pysymään kysynnän mukana. Videopelien suosio oli lähtenyt taantumaan, ja monet etsivät pelejä pelattavaksi esimerkiksi cocktail juhlissa, mihin trivia peli sopi täydellisesti. Pelin avulla aikuiset pelaajat pystyivät leuhkimaan ystävilleen ja muille vieraille tiedoillaan, ja se oli myös loistava tapa varmistaa, että ilta ei tule täyttymään kankeasta tylsyydestä.
Pelin myyntiin tietenkin vaikutti myös fiksut markkinointi tekniikat ja vanha kunnon puhe suusta toiseen. Pelin suosio kasvoi niin suureksi, että jokaisella piti olla se valmiiksi. Vuoden 1984 loppuun mennessä peliä oli myyty jopa 20 000 000 kappaletta. Tämä on uskomaton määrä, koska esimerkiksi Monopolyn myynti oli 3 000 000 vuosittain.
Selchow ja Righter päättivät myydä
Koska Selchow and Righter oli nyt kerännyt hyvin paljon huomiota menestyksensä avulla, monet muut pelien tuottajat alkoivat himoitsemaan yhtiön ostamista. Yksi näistä yhtiöistä oli Coleco, joka sijaitsi Connecticutissa. Coleco onnistui ostamaan Selchow and Righter yhtiön 70 miljoonalla dollarilla.
Kaupassa myytiin kaikki pelit, mutta ei Selchow and Righter -tavaramerkkiä. Tämä kuitenkin tarkoitti tietenkin sitä, että myös Trivial Pursuit myytiin osaksi Coleco merkkiä vuonna 1986. Colecolla oli hyvin suuri hinku menestyä suurella tavalla, mutta he pyrkivät puremaan jopa hieman liian paljon. Yhtiö pyrki kasvamaan liikaa, liian nopeasti, eikä valitettavasti Coleco pystynyt pysymään tässä kasvussa mukana. Siitä syystä yhtiö joutui konkurssiin vuonna 1986.
Colecon osti kaikille tuttu Hasbro. Hasbro osti Colecon 85 000 000 dollarilla, käteisenä. Hasbro oli tätä ennen ostanut Milton Bradleyn ja Parker Brothers yhtiöt. Näiden kaikkien kauppojen ansiosta, Hasbrosta kasvoi suurin pelintekijä markkinoilla, mikä selkeästi vaikuttaa vieläkin.
Trivial Pursuit nykypäivänä
Täten nykypäivänä Hasbro omistaa Parker Brothers, Selchow and Righter, sekä Milton Bradley yritykset, sekä kaikkien niiden pelit. Yhtiö tuottaa vuosittain uusia versioita peleistä, ja tekee uskomattoman paljon tuottoa kerta toisensa jälkeen. Trivial Pursuit on tietenkin yksi näistä peleistä, jotka tuottavat rahaa Hasbron pussiin, mutta se ei ole todellakaan ainoa.
Nykypäivänä on arvioitu, että joka neljännellä perheellä olisi Trivial Pursuit peli kotonaan. Pelin luojat, Abbott ja Haney ovat onneksi onnistuneet myös saamaan tästä tuotosta omansa. He, sekä kaikki pelin ensimmäiset sijoittavat ovat onnistuneet keräämään hyvinkin paljon tuottoa vuosien saatossa. Tämä kaikki on mahdollistanut heidän ostavan upeita autoja kuten myös yksityisiä golf ratoja ja niin edelleen.
Valitettavasti toinen pelin isistä, Chris Haney, menehtyi Torontossa vuonna 2010. Hän menehtyi 59 vuotiaana kauan aikaa kestäneen sairauden johdosta. Chris Haneyta kaivataan vieläkin, mutta hänen legendansa tulee aina elämään Trivial Pursuit pelissä.
Trivial Pursuitin legenda
Trivial Pursuit on vaikuttanut koko pelien alaan aivan uskomattomalla tavalla. Pelillä oli aluksi hyvin paljon epäilijöitä, mutta se onnistui osoittamaan heille kaikille epäilysten olevan täysin väärässä. Lautapelit eivät ole tarkoitettu pelkästään lapsille, vaan aikuiset voivat nauttia niistä myös, kunhan peli on tarpeeksi viihdyttävä, ja se markkinoidaan oikealla tavalla.
Siten Trivial Pursuitin suurin legenda on koko aikuisille tarkoitettujen pelien markkinat. Ennen tätä peliä ei voitu kirjaimellisesti uskoa, että aikuiset ikinä kiinnostuisivat pelien pelaamisesta. Siitä syystä pelit kuten Pictionary, Taboo, Heads Up, Catch Phrase, Battle of Sexes, Loaded Questions ja monet muut suositut pelit eivät olisi ikinä nähneet päivänvaloa ilman tätä peliä. Koska monet meistä pitävät näiden pelien pelaamisesta, meidän tulee ehdottomasti kiittää Trivial Pursuitia, Chris Haneyta ja Scott Abbottia pelin luomisesta ja siihen uskomisesta.
Muunnelmat Trivial Pursuit pelistä
Koska Trivial Pursuit on myynyt niin hyvin vuosien saatossa, pelistä on tietenkin luotu lukemattomasti erilaisia variaatioita. Näiden variaatioiden avulla on voitu varmistaa, että aivan jokainen pelistä kiinnostunut voi löytää juuri sellaisen version tietovisa pelistä, joka tulee kiinnostamaan ja ilahduttamaan heitä.
Näitä vaihtoehtoja ovat muun muassa seuraavat vaihtoehdot, kuitenkaan rajoittumatta vain näihin:
- Star Wars Classic Trilogy Collector’s Edition
- Warner Brothers Edition
- Beatles Edition
- Baby Boomer Edition
- Silver Screen Edition
- Lord of the Rings Movie Trilogy Edition
- Doctor Who Edition
- Walt Disney Family Edition
- Know-it-All Edition
- All Star Sports Edition
- World of Warcraft Edition
- World of Warcraft Edition
- Pop Culture Edition
Kuten voit huomata jo tästä listasta, pelejä on luotu niin paljon, että aivan jokainen pelaaja voi löytää heidän tiedoilleen sopivan vaihtoehdon. Jos sinulla on esimerkiksi ikiaikainen kilpailu ystäviesi kanssa, kuka tietää kaikista eniten Harry Potter maailmasta, voitte valita World of Harry Potter Edition Trivial Pursuit pelin. Näin asia tulee ratkaistuksi kerralla!
Trivial Pursuit peliä voidaan pelata monessa eri muodossa
Trivial Pursuit on on tietenkin alkujaan lautapeli, mutta teknologian kehittyessä, se ei ole jäänyt vain ainoaksi versioksi pelistä. Nykyään Trivial Pursuit peliä voidaan pelata todella monella eri laitteella, mikä mahdollistaa hauskanpidon aina, kun haluat pelata hauskaa peliä.
Trivial Pursuit peliä voidaan pelata muun muassa DVD soittimella, iPad -laitteella, puhelimella eli joko iPhonella tai Android laitteella ja tietenkin tietokoneella. Paras asia tässä on se, että koska peliä voidaan pelata myös laitteilla, sen pelaamiseen ei nykyään tarvita muita ihmisiä. Toisin sanoen voit pelata peliä jopa yksin silloin, kun haluat niin tehdä. Tämä tekee pelin pelaamisesta vielä paljon viihdyttävämpää.
Peli, joka on inspiroinut jopa televisio-ohjelmia
Trivial Pursuit on jopa niin suosittu peli, että se on inspiroinut joitakin mahtavia televisio ohjelmia. BBC tuotti Yhdistyneessä Kuningaskunnassa jännittävät televisio-ohjelman, jota isännöi Rory McGrath, ja kyseessä oli tietenkin visailuohjelma. Lisäksi Family Channel tuotti oman versionsa, jota isännöi taas Tony Slattery. Sen lisäksi Hasbro on luonut oman Trivial Pursuit Game Show ohjelman, joka julkaistiin vuonna 2014.
Trivial Pursuit pelistä on monia fanituotteita
Televisio-ohjelmat ja muut pelit eivät ole ainoa asia, jota Trivial Pursuit on inspiroinut. Sen lisäksi peli on inspiroinut monia erilaisia fanituotteita. Esimerkiksi 1980-luvulla, luotiin sarja t-paitoja, jossa luki “I know Stuff”. Lisäksi paidoissa oli Trivial Pursuit pelin ikoninen pelinappula. Sen lisäksi on tehty huppareita, jossa luki “Most of my pursuits have been trivial”. Näiden lisäksi on tehty monia muitakin vaatekappaleita, kuten jopa haalareita vauvoille.
Vaatteet eivät myöskään ole ainoa fanituote, jota on tehty tästä suositusta pelistä. Se on inspiroinut myös monia erilaisia laseja ja esimerkiksi oluttuoppeja. Tämä sopii hyvin itse peliin, koska kuten mainitsimme aikaisemmin, cocktail juhlat auttoivat hyvinkin paljon Trivial Pursuit pelin suosiossa.
Tiedäthän miten Trivial Pursuit peliä pelataan?
Nyt kun tiedät kaiken mahdollisen Trivial Pursuit pelin historiasta ja jännittävästä tarinasta, meidän tulee tietenkin varmistaa, että tiedät myös miten peliä pelataan. Peliin kuuluu 6000 kysymystä, jotka ovat 1000 eri kortissa, ja jokaiseen kysymykseen on tietenkin vastaus. Peliä voidaan pelata joko yksittäin tai suuremmissa ryhmissä.
Peliä pelataan pyöreillä nappuloilla joihin kerätään palasia oikein vastatuista kysymyksistä. Pelaajat heittävät noppaa, jonka jälkeen heidän tulee liikkua nopan näyttämään lukeman verran. Sitten heidän tulee vastata sopiviin kysymyksiin. Jos he ovat normaalin kysymyksen kohdalla, oikea vastaus antaa heille mahdollisuuden heittää noppaa uudestaan. Jos he ovat taas pala kysymyksen kohdalla, he voivat saada itselleen palasen. Palasen voittamista voidaan kokeilla kaksi kertaa eri kierroksilla, kunnes pelaajan tulee taas heittää noppaa, ja yrittää päästä ruutuun uudestaan. Kun pelaaja on kerännyt kaikki kuusi eri välistä palaa omaan nappulaansa, hänen pitää päästä keskelle pelilautaa. Siten hän voittaa pelin.
Trivial Pursuit pelin tulevaisuus
Trivial Pursuitin historia on selkeästi hyvin mielenkiintoinen, mutta miltä pelin tulevaisuus näyttää. Peli itsessään ei tule oletettavasti hirveemmin muuttumaan, mutta siitä tullaan aivan varmasti tekemään enemmän uusia versioita. Siten peli tulee aina pysymään ajalle sopivana, innostaen aina uusia ikäryhmiä pelaamaan yhä uudelleen ja uudelleen.